Alpe d’HuZes is een event dat jaarlijks georganiseerd wordt door vrijwilligers om geld in te zamelen voor onderzoek naar de genezing van kanker. 1 juni 2017  ging ik met Team CargoVision de Alpe d’Huez op fietsen om mijn steentje hier aan bij te dragen.

In de zomer van 2104 fietste ik voor het eerst de Alpe d’Huez op. Dit was een bijzonder ervaring en toen ik dit besprak met een vriend, besloten we al snel dat Alpe d’HuZes een uitdaging was die we moesten aangaan. Door zijn pittige studie tot 2016 moest het nog wel even wachten, maar september 2016 besloten we dat het in 2017 moest gaan gebeuren.

We gingen harder trainen, maar de heuvels in Nederland  zetten geen zoden aan de dijk.  De colletjes in de Ardennen gaven iets meer uitdagingen. Een beetje extra kracht training en bootcamp en hard aan de conditie werken, meer konden we niet doen.  Tot ik een Wahoo Kicker Snap kon lenen. Samen met de beelden van Kinomap heb ik regelmatig de Alpe d’Huez op gefietst en zodoende kon ik goed trainen en wist ik precies hoe de berg liep. Ik rij en loop al jaren zeer tevreden met Wahoo producten zoals de TickR, speed & cadans sensoren en natuurlijk de Elemnt fiets computer. Zonder mijn leesbril kan ik d.m.v. de led lampjes naast het display  mijn hartslag zones gemakkelijk in de gaten houden. De kleuren geven snel en duidelijk aan in welke zone ik zit, kan ik harder of moet ik het rustiger aan doen. Het display is goed afleesbaar en instelbaar. Ik ben er zeer tevreden over.

Op maandag 29 mei was het zover. Het hele team arriveerde die dag in Frankrijk boven op de berg in Huez. Om alvast een beetje te wennen gingen we de volgende dag naar de vlakbij gelegen col de Croix du Fer ( foto)om het deel vanaf het stuwmeer te beklimmen. Dit ging best goed en dat gaf vertrouwen voor de komende uitdaging.

Woensdag  was een rustdag voor de meeste. Één teamlid liep die dag de berg op voor Alpe DuZus, de dag voor de vrijwilligers. We hebben bij de finish gestaan en de emoties liepen daar soms hoog op.  Die avond gingen we vroeg naar bed, want ik zou samen met een teamlid om 03.45 afdalen om gezamenlijk de start mee te maken in het dorp.

Donderdag 1 juni , eindelijk het is zover!
De afdaling was  een belevenis op zich. Aarde donker met ca. 200 fietsen naar beneden in colonne. Er stonden al behoorlijk veel toeschouwers op de berg. Beneden in Bourg d’Oisans zag het zwart van de mensen.  Maarten van der Weijden loste het startschot voor de eerste groep en wij konden in groep 6 naar boven.  De eerst klim  om 04.47 uur was druk en in het donker en dat heeft wel iets speciaals.  Het ging best goed en ik was in 1:43 boven. De 2de klim om 08:02 uur ging ook lekker en ik was in 1:47 boven.  Toen kwam de 3de  beklimming om11:22 uur,  Het was inmiddels erg warm, het ritme zat er niet echt meer in en mijn benen hadden er geen zin meer in.  De conditie was goed en mijn hartslag laag, maar mijn benen leeg. Ik kwam boven in 2:08. Het was inmiddels 13:30 uur. Ik was kapot.

De masseur had me na elke beklimming los gemaakt en deze keer was het niet meer zo soepel.  Ik heb iets gegeten en  gedronken en besloot het er bij te laten. Ik had nog tijd genoeg om me te bedenken. Ik kreeg echter kramp in mijn linker been en heb toen besloten te stoppen. Als ik nog vaker op de Kickr Snap had getraind, had ik vast nog een keer gehaald. Achteraf gezien heb ik een goede keuze gemaakt aangezien er die middag enorm noodweer losbrak waarbij een motorrijder  van de begeleiding geraakt werd door de bliksem en de hele berg moest worden afgesloten. De man maakt het gelukkig goed.

Ondanks het vervelende einde was het een belevenis om nooit te vergeten.

Ons team CargoVision heeft mede dankzij 2MOSO een bedrag van  € 12.037,50 opgehaald. De totale opbrengst van Alpe d’Huzes 2017 bedraagt op dit moment € 10.021.548,00. Dit komt allemaal ten goede aan KWF kanker bestijding die hier belangrijk onderzoek mee bekostigd.