Op haar blog WordsToRunBy beschrijft Nydia van Voorthuizen haar hardloopstories. Inmiddels is Nydia alweer twee maanden bezig met de 7 Minute Workout die ze heeft leren kennen door Wahoo Fitness. “Je denkt misschien ‘het zijn maar zeven minuten per dag, hoe kan dat nou helpen?’, maar dat is het nou precies: omdat het maar zeven minuten zijn denk ik altijd dat ik het wel even kan doen, hoe druk ik het ook heb. En hoe erg kan het zijn als je maar zeven minuten stuk gaat? Ik zie deze workout niet als echt ‘sporten’ – daaronder valt eerder een stuk hardlopen, bootcampen of yogales – maar wel als een goede toevoeging aan wat ik al deed en juist omdat het zo kort is doe ik het netjes elke dag.”

Nydia had het krachttrainingvirus te pakken. De TICKR X van Wahoo Fitness die zij heeft getest kwam daarbij goed uit. “Ik had nog nooit van Wahoo Fitness of de TICKR X gehoord, maar het bleek perfect bij mijn nieuwe hobby te passen. De TICKR X meet namelijk je beweging en hartslag en daarmee de intensiteit van je workout.”

7-minute-workout-app

De TICKR X komt voor Nydia voornamelijk van pas voor het monitoren. “Iedereen is natuurlijk anders, maar over het algemeen geldt dat bijhouden wat je doet (monitoring), zorgt voor meer zelfbewustzijn en zelfbewustzijn maakt je zelfbeheersing sterker. Opschrijven hoeveel je sport is een manier van monitoring, maar het aantal minuten in de sportschool hoeft niets te zeggen over hoe hard je gewerkt hebt. Met de fitness tracker kun je jezelf niet voor de gek houden: veel doen, is veel resultaat op de app, naar bootcamples fietsen en daar vervolgens maar half meedoen, is weinig resultaat op de app. Voor mij is de TICKRx daarom een goede motivator.”

Het gebruik van de TICKR X was wel even wennen voor haar. Je zet de TICKR X aan door op het midden van de band te tikken met je vinger. Dat klinkt heel simpel, maar voor Nydia pakte dat anders uit. “Doordat het dus niet gewoon een knopje is twijfelde ik de hele tijd of ‘ie nou wel of niet aanstond en heb ik menigmaal met mijn shirt omhoog midden in de Leidsestraat staan klooien voor ik kon beginnen met rennen. Zelfde geklooi heb ik ook een aantal keer gehad bij het uploaden van de informatie naar mijn telefoon. Bluetooth aan, de band niet kunnen vinden, weer uit, weer aan en ga zo maar door.”

Desondanks is ze positief over de TICKR X:  “Los van mijn gestuntel om ‘m aan te krijgen werkt ‘ie tijdens de workout goed. Je weet achteraf hoe hard je gewerkt hebt en de band dragen kan daarom motiveren om flink aan de slag te gaan.” Een functie die Nydia heel interessant vindt en wat de TICKR X volgens haar onderscheid van een normale hartslagmeter, is het bijhouden van je pasfrequentie, grondcontacttijd, smoothness en vertical oscillation. Nydia was erg benieuwd naar hoe soepel ze loopt en hierdoor kon ze aan de slag om haar smoothness te verbeteren.

img_20130822_130105

Maar wat ze het leukste vond, was dat de TICKR X in combinatie met de 7 Minute Workout kan worden gebruikt. “Dit is de ideale combinatie. Op je telefoon kun je zien hoe vaak je een oefening doet en dus hoef je niet zelf mee te tellen. Tellen en oefeningen doen is niet mijn sterkste punt, dus ik laat het graag aan de band over. Doordat je het getal ziet verschijnen word je sneller uitgedaagd om nog een tandje bij te zetten en beter te presteren dan de dag ervoor.”

Haar conclusie: “Als je van gadgets en monitoring houdt is de TICKRx een tof ding. Wat betreft hardlopen zou ik ‘m vooral aanraden om je loopstijl te verbeteren en niet direct als tracker voor snelheid en afstand, gezien ‘ie daarin bij mij niet altijd even nauwkeurig was.” Lees meer in haar leuke blog over het gebruik van de TICKR X en over de 7 Minute Workout.