Erg heuvelachtige wedstrijden zijn in ons land niet in grote hoeveelheden aanwezig. Je hebt bij een heuvelachtige wedstrijd wel een andere strategie nodig dan tijdens een gewone wegwedstrijd. De auteurs van ‘Het Geheim van Hardlopen’ helpen je op weg!

Theoretisch gezien, ook bij een heuvelachtige wedstrijd, loop je de snelste tijd als je zo constant mogelijk loopt. Dit betekent voor de meeste mensen dat ze wat langzamer heuvel op en wat sneller heuvel af moeten lopen. Om dit te gebruiken maken de schrijvers gebruik van het begrip ‘specifiek energieverbruik’, ook wel ECOR.
De meest typische waarde volgens de ECOR theorie is 0,98 kJ/kg/km op een hard en vlak parcours. Uiteraard is dit getal niet bij iedereen hetzelfde, dit is afhankelijk van je loopstijl en daarmee ook een mooie parameter om je loopstijl economischer te maken. De Stryd hardloopvermogensmeter biedt je hier heel veel hulp bij.

Invloed van heuvels op de ECOR in theorie
Als gevolg van zwaartekracht is het gemakkelijker om heuvel af te gaan dan heuvel op, in het boek laten de schrijvers ook zien hoe dat precies zit. Zoals je misschien al weet, komt het er op neer dat hoe steiler een heuvel is, hoe zwaarder het loopt en hoe meer energie het dus kost. Heuvel af is dit natuurlijk andersom.Heuvels hebben dus een flinke invloed op je specifieke energieverbruik.

Invloed van heuvels op de ECOR in praktijk
Dit is dan ook in de praktijk gebracht met een test met een helling van 3,7% (heuvel i). De test is gedaan met een Stryd footpod om het vermogen te kunnen meten en er is geprobeerd om zowel naar boven als naar beneden zo gelijkmatig mogelijk te lopen. Hiernaast zie je de resultaten in een tabel staan.

Lees het gehele artikel hier!