Op de website van Runnersweb staat een nieuwe review over de Stryd vermogensmeter. “De berekening van de werkelijke arbeid die je onderweg verzet, levert intrigerende inkijkjes in je training op.”

Hoe kan deze vermogensmeter je vooruit helpen?
Sinds een jaar of twee kun je naast je hartslagmeter nog een ander apparaatje gebruiken om je inspanningen goed bij te houden: de Stryd. Dé tool om je trainingen nauwkeurig mee in te richten.
Dankzij de hartslagmeter is er een veel beter hulpmiddel om de ware inspanningen van je lichaam te monitoren. De Stryd vermogensmeter voegt daar nog een extra interessante dimensie aan toe.
Na de eerste generatie van de Stryd, met een borstband, is nu de tweede versie, een handige footpod, getest. Deze versie is zo licht, dat je hem zelfs gemakkelijk aan je veters kunt vastmaken.


Links de oude Stryd Pioneer, rechts de nieuwe Stryd foodpod

Veters
De Stryd is getest samen met ultraloper Wolter de Lange. De extra attractie van de test, ten opzichte van de vorige, was dat het Garmin-horloge erg gemakkelijk te koppelen was aan de Stryd. Met als bonus dat je onderweg kunt kiezen voor een apart horlogescherm, waarop de Stryd-meting op je pols te zien is.
Je kunt de Stryd vermogensmeter ook direct aan de Stryd app op je smartphone koppelen, dan krijg je achteraf de belangrijke cijfers op je telefoon te zien.

Bewijs
Bij extra inspanningen zie je je hartslag omhoog gaan en zo stijgt dus ook het gemeten vermogen als de weg omhoog loopt. Tempoversnellingen worden direct door de Stryd opgemerkt en het ultieme bewijs van de werking werd getoond op een zandpad naast een fietspad.

Formules
Ook al meet Stryd niet je werkelijke vermogen, de experts op dit gebied twijfelen niet aan de schattingen. De uitkomsten van de Stryd berekeningen sluiten naadloos aan op die van de experts. Je kunt de vermogensmeting dus gerust als alternatief nemen voor je hartslagmeting of anders wel als extra waakhond inzetten.

Helpen
De fabrikant doet er alles aan om je verder te helpen, zo krijg je bijvoorbeeld veel grafieken voorgeschoteld waarbij je het vermogen kunt vergelijken met de andere onderweg gemeten variabelen.

Weerbarstig
Niet iedereen kijkt natuurlijk uren lang naar al die cijfers. “Zo bekijk ik zelf even de basisgegevens die in Strava zichtbaar zijn, voordat ik verhuis naar het virtuele praathuis met mijn loopmaatjes.” Wolter de Lange doet een paar bevindingen: “Wellicht is de Stryd geschikt voor lopers bij wie het over snelle tijden en seconden gaat. Lopers, die er net iets meer uit willen halen, naast hun trainingen bij de club. Voor de reguliere loper is het die € 200 zeker niet waard.”

Trainingsadviezen
Het is inderdaad wel hogere school wat Stryd je voorschotelt, maar voor de gepresenteerde trainingsadviezen valt dat best mee. Het liefst ziet Stryd je wel eerst een uiterst intensieve loopbandtest doen, maar voortborduren op je recente 5- of 10-kilometertijd mag ook.
Dit levert je vervolgens een waardering op van je huidige trainingsstatus met adviezen hoe je die kunt verbeteren.
Je kunt bijvoorbeeld je profiel bekijken, zoals hieronder, met gegevens als je conditie, je duurvermogen en de krachtcomponent.

Ambitieus
“Voor het fikse bedrag dat je neerlegt, levert de Stryd je nieuwe, bijzondere inzichten op. Het gebruiksgemak is, met het juiste type polshorloge, fantastisch. Je dient echter wel op ambitieuze, bijna wetenschappelijke basis met je trainingen bezig te zijn om ervan te kunnen profiteren”, aldus Ysbrand Visser van Runnersweb.

Lees de gehele review nu op Runnersweb!