Heb je al een grote voorraad met populaire cranks? Een set Watteam Powerbeat verandert ze in een nauwkeurige, consistente, tweezijdige vermogensmeter voor een zeer redelijke prijs, en het installeer proces is lang niet zo eng als het klinkt! 

  • Voordelen: Nauwkeurig, waar voor uw geld, verrassend eenvoudig te monteren
  • Nadelen: Je moet het zelf op een crank lijmen, werkt maar met een bepaald aantal crank-modellen, betreft een aantal kwetsbaarheden

Een dubbelzijdige vermogensmeter voor minder dan € 400? Daar moet een addertje onder het gras zitten… Je moet hem zelf monteren, door de reikstrookjes zelf aan de cranks te lijmen, dat is wat.

Als je ooit Araldite hebt gebruikt, ben je ook bekend met epoxyhars. Je weet dat het gebruik van de snel-instellende versie vereist dat je een beetje doorzet, en dat zodra het is ingesteld, het verdomd bijna onmogelijk is om uit te schakelen zonder de delen te beschadigen waar het op zit.
“Ik zal dit aspect later in meer detail bekijken, maar de samenvatting is dat Watteam uitstekend heeft gewerkt om het proces af te ronden en als je de instructies zorgvuldig opvolgt, komt alles goed.

Wat zit er in de doos?
Het hart van de PowerBeat is een paar sensoren en transmitters (Watteam noemt ze ‘comp-units’) die op je crank worden gemonteerd, de belasting ervan meten, je kracht uitwerken en verzenden naar elk apparaat dat je gebruikt om op te nemen en vermogen weer te geven. Daarnaast krijg je een connector om de zenders op te laden via een USB kabel en een micro USB kabel, twee lege waterzakken die je vult om 4,5 kg gewicht te maken voor de kalibratiefase. Verder heb je nog beschermende handschoenen, plastic linealen, een potlood, schuurpapier, een zakje epoxy, lijmstift, alcoholdoekjes, kleverige rubberen strips, elastiekjes, ringen en de slinger.
Watteam levert letterlijk alles wat je nodig hebt, behalve oogbescherming en een kom water om het schuurpapier te bevochtigen. En behalve natuurlijk een paar cranks.

Het samenbrengen
“Zoals ik al zei, ik was nerveus over het monteren van de PowerBeat aan mijn cranks. Het blijkt gelukkig dat het niet erg moeilijk is, zolang je de instructies maar volgt.”
Er is een app voor iPhone en Android die je nodig hebt om de meter te kalibreren en waarmee je de video’s kunt bekijken die je laten zien hoe je de onderdelen in je cranks zet.
Het proces gaat als volgt. Je gebruikt de meegeleverde linialen en het potlood om de plek op de cranks te markeren waar de sensor wordt bevestigd, je schuurt en reinigt het gebied om de crank voor de bereiden op het lijmen. Vervolgens schuif je de montagebanden op de cranks. Je opent en mengt het zakje epoxylijm, maakt de crank opnieuw schoon en bedekt het sensorbevestigingsoppervlak met een dunne laag lijm.
De sensoren zijn klein, maar komen in handgrepen die het veel gemakkelijker maken om ze te pakken en te positioneren, en hebben groeven voor de elastiekjes die alles op hun plek houden terwijl de epoxy uithardt. Je plaatst de sensoren op het voorbereide crank oppervlak en plaatst de banden op hun plaats om ze vast te houden. Watteam geeft hele duidelijke instructies over hoe de sensoren moeten worden geplaatst en je hebt nog een paar minuten om aan te passen voordat de lijm hard wordt.
Zodra de lijm is uitgehard, monteer je de comp-eenheden aan je cranks en sluit je de sensoren aan.

Meting en nauwkeurigheid
“Het was makkelijk om de PowerBeat te laten praten met mijn telefoon of Garmin units”. Je draait gemakkelijk de cranks om ze wakker te maken, dit wordt aangegeven door knipperende lichten, en vervolgens gebruik je de PowerBeat app om de nulpuntverschuiving in te stellen. Vergeet niet om de linker crank naar de vloer te laten wijzen wanneer je zero offset doet.
“Kortom, de PowerBeat werkt goed, en zeker goed genoeg voor mijn duidelijk amateuristische trainingsbehoeften”.

Conclusion
“De Watteam PowerBeat is nauwkeurig en consistent om een nuttig trainingshulpmiddel te zijn en het is ongelooflijk goedkoop voor wat je uiteindelijk bereikt”.

Wil je de gehele review lezen? Klik dan hier!